Russian Rights Defender Shares Shocking Videos On Prison ‘Torture Machine’

A prominent Russian human rights defender says his team has obtained a large batch of videos that he claims show prison inmates being tortured by agents of the Federal Security Service (FSB) and Federal Penitentiary Service (FSIN).

Vladimir Osechkin wrote on Facebook on October 4 that the videos “prove” that FSB and FSIN members are using rape and other forms of torture to force inmates to cooperate with them and that they “themselves become part of the torture machine” by snitching on other inmates or by signing false testimonies prepared by investigators.

There were no official statements by Russian officials regarding Osechkin’s allegations and the videos.

One of the videos posted on the Vot-tak.tv website shows several people using a large stick to rape a naked man who is tied to a bed.

According to Osechkin, that video was shot in a Russian prison in February 2020.

The Mediazona website published three other videos purportedly showing inmates being tortured in a prison hospital in the city of Saratov.

Osechkin told Vot-tak.tv that he obtained video clips totaling 40 gigabytes from a former inmate — an IT specialist — who recently fled abroad.

That ex-prisoner himself was tortured while in custody, and the prison administration used his professional skills to process the videos of inmates being tortured, the human rights activist said.

According to Osechkin, the man had access to videos stored in the prison’s computers that were shot in several penitentiaries in the Vladimir, Saratov, and Irkutsk regions between 2018-20.

Osechkin alleged that some 200 inmates have been tortured and raped by FSB and FSIN agents in these penitentiaries during that period, and the videos he has obtained document the ill-treatment of 40 of them.

Osechkin founded the Gulagu.net human rights group in 2011 to focus on violations of the rights of prison inmates across Russia. He left Russia in 2015 for an undisclosed European Union country.

In July, Russia’s media watchdog, Roskomnadzor, blocked the group’s website at the request of the FSB and FSIN.

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *